Virtuel UV

− Lectio er det mest almindelige Learning Management System for STX i DK. Her formidler læreren rammen for timen. Der skrives i noten på modulet, hvad skal ske, der uploades det materiale (tekster), som skal anvendes, og indsættes links til de platformer, som skal bruges: GoogleDocs, Peergrade, Zoom, m.m. Lectio bruges også til indsamling af elevprodukter.

− Online-læringforløb/kursusportaler: det er muligt, at eleverne skal have gennemgået noget stof i starten af eller under modulet ved hjælp af Restudy, podcast, YouTube, eller en video som læreren selv har produceret, ligesom hvis det var til Flipped Classroom. Se tips til hvordan HER (kræver adgang til Systimes i-bibliotek).
Quizlet kan fungere som forløb, hvis man opretter spørgsmål-svar, begreber-definitioner, og beder eleverne følge den progression, som tjenesten lægger op til: lær -> øv dig -> spil -> lav en test/quiz. Hvis man opretter sine klasser/hold på Quizlet, kan man se, hvilke elev er nået på hvilke niveau.
OneNote: alle vores 1.g’ere er tilknyttet skolens Office365 platform, hvorfra de tilgår programmer som OneNote. Her kan man “uddele” materiale, f.eks. arbejdsark, som eleverne besvarer i selve OneNote. Man kan som lærer se elevernes besvarelser i programmet. Microsoft Teams kan også bruges til kommunikation med elever, videokonference, og uddeling af materialer. Man skal dog logge ind med organisationens mail (XX@nsg.dk). HER kan man se en kort video, som gennemgår nogle af mulighederne i Teams.

Virtuelle møde- og konferencesystemer (f.eks. ZOOM, Skype, Office 365 Education, Elluminate og Facetime) kan bruges til at samle op på timen, vise elevprodukter eller sikre gennemgang af vigtige pointer for dagens modul. Husk at her kan man vælge at vise sit skærm, i stedet for ansigtet.

Hvis man under sine ZOOM ”personlige indstillinger” (Personal -> Settings) scroller ned til ”In Meeting (Advanced)”, får man nemlig muligheden for at sende elever ud til separate rum, hvor de kan snakke sammen og lave gruppearbejde, inden man samler op igen.

  • Konferencen ZOOM i den gratis udgave må maks. vare 40 min., men eleverne sidder ved deres pc, og mister hurtigt fokus, går på Facebook, osv. Derfor er det smart at holde konferencerne til de 40 min. Skolen har lige fået ubegrænset tid (pga. Corona-krisen), hvis man logger ind med sin nsg-mail.
  • Instruktion: Man kan sætte eleverne i gang med, hvad de skal, hvorefter de skal arbejde selv (læse, løse opgaver, m.m.)
  • Opsamling: Man kan samle op på elevernes resultater, evt. ved at vise nogle af besvarelserne på skærmen, eller kommentere dem, eller høre deres svar
  • Oplæg: Man kan præsentere stof/indhold for eleverne, f.eks. gennemgå dias/tavler/sider i Power-Point/Notebook/OneNote.
  • Hvis man gerne vil holde et helt modul på Zoom, vil jeg forslå at lave to rum: et til de første 40 min, og et til de sidste 40 min, med en pause på 10 min. mellem de to. Nu man kan også køre 90 min.

OM VIRTUEL UNDERVISNING – generelt

“Virtuel undervisning indebærer, at der ikke nødvendigvis er fælles, fysisk tilstedeværelse af lærer og elever. Virtuel undervisning er som den øvrige undervisnings tid lærerstyret, og der skal derfor altid være afsat en lærerressource dertil. Dette betyder, at den enkelte lærer i forbindelse med virtuel undervisning skal tilrettelægge elevernes arbejde med det faglige stof på en sådan måde, at elevernes faglige udbytte og mulighed for at få feedback står mål med den øvrige undervisning.
Virtuel undervisning vil typisk foregå via digitale platforme og inddrage digitale læremidler. Virtuel undervisning kan være med til at fremme elevernes evne til at strukturere og gennemføre eget arbejde uden den tætte lærerkontakt, der kendetegner traditionel klasseundervisning. Virtuel undervisning kan desuden give mulighed for, at undervisningen tilrettelægges differentieret, så det faglige niveau tilpasses den enkelte elevs behov.”
Fra Vejledning til lov og bekendtgørelse